Ahad, 20 Mac 2011

RAJA LAWAK “PELAWAK”?


Raja Lawak Musim ke-5 telahpun berakhir dengan Man dinobatkan sebagai juara. Kemenangan Man itu telah diduga awal-awal lagi oleh juri terutamanya Afdlin Syauqi yang menyebut “Man akan jadi Raja Lawak!”

Sebenarnya, ketaksuban Afdlin terhadap Man telah dapat dilihat sejak pusingan awal lagi. Mungkin kebetulan atau memang sudah dirancang, Afdlin yang sering memberi komen terhadap Man. Afdlin selalu menganggap Man pelawak berdiri yang bagus dan pintar. Malahan, Afdlin cuba mempengaruhi penonton supaya mengundi Man. Awal-awal lagi dia sudah melobi Man bagi memastikan Man tidak tersingkir ( Man selalu berada di tangga 3 terbawah).

Tidak dapat dinafikan, lawak Man menghiburkan terutama komedi muzikal yang mengutarakan isu Mat Rempit. Namun, ramai mungkin tidak sedar kebanyakan lawak Man itu bukan ideanya sendiri, tidak seperti Raja2 Lawak yang teredahulu. Kebanyakan lawak Man pernah saya baca dalam ruangan Senyum Pisang majalah Mastika.

Sebagai seorang guru yang selalu marahkan murid-murid yang meniru, saya rasa tidak senang bila seorang peniru seperti Man dinobatkan sebagai juara dan menerima RM100,000.00 serta dipuji sebagai pelawak berdiri yang bagus dan pintar. Mustahil pihak juri tidak sedar yang lawak Man itu sudah biasa didengar?

Atau pihak juri mahupun ASTRO sengaja membiarkan budaya menciplak sebegitu bagi menarik penonton sekaligus menaikkan rating. Selepas beberapa minggu, kelihatan para peserta sudah kekeringan idea, maka muncullah lawak-lawak berbaur lucah yang menyebabkan penonton tidak selesa. Mungkin atas dasar kekeringan idea itulah, maka mereka dihalalkan menciplak lawak sedia ada?

Para juri juga dilihat kurang membantu, tidak seperti juri-juri Raja Lawak musim terdahulu. Hanya seorang juri sahaja memberi komen kepada seorang peserta. Kebanyakan juri hanya berkata bagus atau kurang bagus sahaja tanpa memberikan apa-apa panduan atau tips kepada peserta-peserta. Ini menyebabkan persembahan peserta musim ini tidak ada peningkatan, biasa-biasa sahaja.

Sebagai peminat setia program Raja Lawak sejak musim pertama lagi, saya berharap pihak ASTRO mengembalikan semula format raja lawak seperti Raja Lawak musim pertama. Sediakan mereka otai-otai lawak yang mampu membimbing mereka menjadi pelawak yang baik. Semoga akan lahir Raja Lawak yang mampu menghibur dengan idea-idea lawak yang segar, bukan lagi ciplak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan