Selasa, 11 Januari 2011

Bertudung Tetapi Seksi


Kalau anda rajin ke Mydin Mall di Kuala Terengganu, anda pasti pernah terlihat fesyen pakaian pelik yang diperagakan oleh gadis-gadis melayu. Baru-baru ini saya ke sana untuk membeli peralatan sekolah anak-anak. Saya hampir tergelak melihat seorang gadis melayu memakai tudung kepala tetapi berseluar sendat separas lutut. Solekan tebal di wajah gadis itu menyebabkan dia kelihatan seperti badut.
Semasa membelek-belek buku di tingkat atas, sekali lagi saya terkedu apabila terpandang alur punggung seorang gadis bertudung yang duduk mencangkung. Bajunya yang singkat itu tersingkap apabila dia mencangkung menampakkan sebahagian kulit belakang dan punggungnya. Semasa menjamu selera di Mayang Village, saya hampir tersedak apabila seorang gadis bertudung lalu di hadapan saya. Bajunya sendat manakala tudungnya dibelit ke belakang, membiarkan lurah payudaranya yang gebu itu terdedah untuk dipertontonkan kepada orang ramai. Dia tersengih-sengih bangga apabila semua mata tertumpu kepadanya. Pemandangan seperti itu membuatkan saya tidak selesa.
Apa fungsi tudung yang dipakai kalau bahagian-bahagian tubuh yang lain dipertontonkan kepada orang ramai? Ianya seperti sengaja mempersendakan pakaian muslimah. Saya tidak tahu di negeri-negeri lain bagaimana keadaannya, namun saya menyeru kepada gadis-gadis Darul Iman agar sentiasa peka terhadap cara pemakaian anda. Kalau ingin bertudung, pastikan anda benar-benar menutup aurat. Sila rujuk ustaz atau ustazah tentang aurat seorang wanita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan